Tuottajalta

Tierna, tuottajan sanat

Tiernakaupunki matkailullisena vetonaulana, tiernakulttuuri ja tiernapojat voitaisiin laajemmin tuotteistaa Oulussa. Tiernakulttuuri voisi olla toki koko Suomessa vahvemmin edustettuna. Pelillinen lähestyminen asiaan voisi olla yksi kansainvälinen tapa popularisoida tiernaperinnettä.

Tietoutta tiernapoikakulttuurista voisi jakaa myös kansallisesti pelillisin keinoin. Perinteen tiedostaminen, kehittäminen ja säilyttäminen, jopa paikallisidentiteetin peilaus sekä tietoisuuden kasvu voisi saada tästä versoja.

Nämä olivat kantavia ajatuksiani kun aloin kehittelemään peliä. Tärkeimpinä tuotantoarvoina oli kuitenkin lopulta pelattavuus, visuaalisuus ja suomalainen teema.

Aloin suunnittelemaan ja toteuttamaan peliä tiernapojista jo vuonna 2019. Peliin löytyi nopeasti toimiva pelimekaniikka, testiryhmiä sekä taiteilijoita kuvitukseen. Edelleen aiheeseen syvällisemmin tutustuneena ajatus tiernapoikien omasta pelistä myös tietoa jakavana peliformaattina heräsi jo jouluna 2019. Ensimmäisissä suunnitelmissa korteissa oli mukana myös lisätyn todellisuuden ominaisuuksia.

Pelin kansainvälinen näkymä oli muuttaa sisältötarinaa osiltaan ”Kolmen kuninkaan laulannaksi” joka on edelleen keskieuroopassa loppiaisena vietettävä suuri kansanjuhla ja tiernapoikien esikuva. Vaikka peli olisi konkreettinen perinteinen kielivapaa lautapeli, voisi painettu materiaali sisältää myös lokalisoitavia digitaalisia ulottuvuuksia avaavia ominaisuuksia esimerkiksi AR-tekniikalla. Digitaalinen ulottuvuus ja pelin käyttöönotto jopa kansainvälisenä kulttuurinvientikonseptina vaatii kuitenkin vielä paljon lisää suunnittelua ja yhteistyökumppaneita. Digitaaliset osat joissa lisätietoa hahmoista, asusteista sekä näytelmän laulut ja vuoropuhelut voisivat olla joskus päivitetyn julkaisun oheistuotteita.

Alkuvuoden koronavaikutukset myyntikanaviin ja rahoitukseen vaikuttivat myös tuotantoon merkittävästi. Ratkaisu keskittyä paikallisesti tuottamaan laadukkaampi pienempi painos oli lopulta oikea valinta. Lisäksi nyt peli olisi mahdollista tuottaa valmiiksi jo jouluksi 2020. Halusimme nyt tuottaa asioita mahdollisimman Made In Oulu lähtöisesti.

Tierna peli oli alunperinkin tarkoitus julkistaa Oulussa tierna-ajan alussa ja yksi myyntikanava olisi ollut tiernatori Oulun Rotuaarilla. Nyt jopa paperivalinnat Grano Oulun kanssa tehtiin kunnioittamaan aikaisempaa oululaista paperinvalmistusta.

Koronarajoitukset muuttivat silti taas lähes kaiken tapahtumiin ja myyntiin liittyvät suunnitelmat joulukuussa 2020. Uusia www-ratkaisuja hiotaan nyt kuntoon luonnollisesti oululaisen Paikallinen Mainostoimiston kanssa ja muitakin kumppaneita etsitään lisää paikallisesti. Moni asia on edelleen epävarma mutta toivon, että hankalasta ajankohdasta ja tilanteesta riippumatta Tierna peli löytäisi yleisönsä.

Kiitos jo tässä kohtaa kaikille jotka ovat projektissa auttaneet ja sitä edistäneet. Ja teitä on ollut niin paljon etten kaikki pysty tällä hetkellä edes muistamaan. Ilman teitä projekti ei olisi tässä tilassa. Kiitos kaikille!

Oulun kaupunki, Tiernasäätiö ja erityisesti oululaiset kuorot ovat ylläpitäneet tiernaperinteen säilymistä mutta lopulta suurin kunnia on tietenkin joka vuosi esiintyvillä tiernapoikaryhmillä. Laulakaa jatkossakin iloksemme.

Toivon, että Tierna pelini löytää pelaajia. Toivottavasti osa kiinnostuisi tutustumaan myös Ouluun tai tiernapoikakulttuurin lisää sitä kautta.

Peli perustuu idealta ja teemaltaan historialliseen tiernakulttuuriin mutta mukana on myös myöhemmin fiktiona julkaistavan tarinan palasia jo mukana. Toivottavasti tämä tulossa oleva tarinakin Tiernapojista tulee näkemään lähivuosina päivänvalon ja jonkinmoisen muodon julkaisuna. Siitäkin toivottavasti myöhemmin lisää.

Tiernapojat ilmentää omalaatuista perinnekulttuuria Suomessa. Uskon, että tiernakulttuuri soveltuisi jopa Unescon aineettoman maailmanperintölistan aiheeksi tervahistoriamme kaveriksi.

Tiernalle!

Hyviä pelihetkiä!

Olli Levaniemi
Jatuli Games
Tierna pelin tuottaja